Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy
"PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA
DROGĄ DO WIEDZY"
Uczniowie klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr 23 w Tychach
od 1 lutego 2010 roku do 20 czerwca 2010 roku realizowali II etap projektu
„PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”,
współfinansowanego przez UE i EFS.
- Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak chodzi do szkoły!
- Dziecko przychodzi do szkoły z ogromnym bagażem umiejętności, doświadczeń i osobistym stylem uczenia się - swoją bogatą historią życia.
- W szkole, w pierwszych latach nauki, u dziecka kształtują się fundamenty wielu istotnych przekonań na temat własnych możliwości (poczucie własnej wartości, obraz samego siebie), także odnośnie uczenia się, co w istotny sposób wpływa na jego przyszłe funkcjonowanie, nawet na całe życie.
- Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka!
Jest to główna idea przewodnia Projektu
„Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”.
Bazą teoretyczną jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca 20.wieku! Edukacja oparta na założeniach WI to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i możliwości uczniów - edukacja na miarę XXI wieku. (więcej: Biblioteka Projektu).
Zrozumienie Teorii Wielorakiej Inteligencji i wprowadzenie jej zasad do konstrukcji systemu edukacyjnego w przedszkolach i szkołach może wręcz zaowocować „przewrotem” na miarę kopernikańskiego! Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego
(w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację WSZYSTKICH RODZAJÓW INTELIGENCJI; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej).
A zatem w ramach realizacji Projektu tworzy się w klasie warunki do ujawniania inteligencji:
1. Językowo-lingwistycznej
2. Matematyczno – logicznej
3. Wizualno-przestrzennej
4. Muzycznej
5. Kinestetycznej (ruchowej)
6. Interpersonalnej (społecznej)
7. Intrapersonalnej (refleksyjnej)
8. Przyrodniczej
OPIS PROJEKTU :
Udział w projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” przyniósł następujące efekty:
1. Uczniowie uczestniczyli w bardzo atrakcyjnych zajęciach; rozwinęli posiadane zdolności, umiejętności i inteligencje; odkryli dotąd nieznane talenty, zainteresowania; wzmocnili wiarę we własne możliwości; ćwiczyli inteligencje słabiej rozwinięte poprzez wykorzystanie tych lepiej rozwiniętych; poznali ciekawe pomoce; rozbudzili ciekawość twórczą; pokonali lęki, tremę przed publicznymi występami; dali wiarę w sukces, pozytywną samoocenę; zmotywowali się do dalszych działań poznawczych.
2. Nauczyciel poprzez realizację Projektu spojrzał inaczej na własną pracę; uatrakcyjnił codzienne zajęcia; zdobył dodatkowe informacje o swoich uczniach; wzbogacił warsztat pracy; poznał ciekawą literaturę dotyczącą inteligencji; wzmocnił kontakty z rodzicami; realizował innowacje poprzez uczestnictwo
w projekcie UE; pozyskał nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne dla szkoły.
3. Rodzice natomiast uzyskali wiedzę na temat: „Inteligencji wielorakich” H. Gardnera poprzez uczestnictwo
w pokazie prezentacji multimedialnej; współtworzyli profil swojego dziecka poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania ankiety; zdobyli wiedzę na temat tego, jakim potencjałem dysponuje ich dziecko; czynnie uczestniczyli w rozwoju dziecka; zdobyli wiedzę na temat tego, które umiejętności należy rozwijać, a które stymulować.
Efektem 50 godzin Projektu była klasowa prezentacja na temat” Muzyka jest wszędzie” przygotowana
i prowadzona przez realizatora II Edycji – Irenę Dreję. Zaproszeni na nią zostali: p. dyrektor Aleksandra Klimczewska oraz wszyscy rodzice pierwszoklasistów wraz z dziadkami. Obecna na Prezentacji była również p. Edukator Projektu Ewa Fiedziukiewicz.
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć
« poprzednia |
---|