"PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA

DROGĄ DO WIEDZY"

 

Uczniowie klasy pierwszej Szkoły Podstawowej nr 23 w Tychach

od 1 lutego 2010 roku   do 20 czerwca 2010 roku realizowali II etap projektu

„PIERWSZE  UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY”,

współfinansowanego przez UE i EFS.

  • Każde dziecko ma prawo być zdolne i mądre, nawet jak chodzi do szkoły!
  • Dziecko przychodzi do szkoły z ogromnym bagażem umiejętności, doświadczeń i osobistym stylem uczenia się - swoją bogatą historią życia.
  • W szkole, w pierwszych latach nauki, u dziecka kształtują się fundamenty wielu istotnych przekonań na temat własnych możliwości (poczucie własnej wartości, obraz samego siebie), także odnośnie uczenia się, co w istotny sposób wpływa na jego przyszłe funkcjonowanie, nawet na całe życie.
  • Jakość pierwszych edukacyjnych doświadczeń ma kapitalne znaczenie dla dalszej kariery szkolnej i życiowej dziecka!

Jest to główna idea przewodnia Projektu

„Pierwsze Uczniowskie Doświadczenia Drogą do Wiedzy”.

Bazą teoretyczną jest Teoria Wielorakich Inteligencji autorstwa Howarda Gardnera, która została uznana za jedno z największych osiągnięć nauk społecznych końca 20.wieku! Edukacja oparta na założeniach WI to edukacja skonfigurowana do autentycznych potrzeb i możliwości uczniów - edukacja na miarę XXI wieku. (więcej: Biblioteka Projektu).

Zrozumienie Teorii Wielorakiej Inteligencji i wprowadzenie jej zasad do konstrukcji systemu edukacyjnego w przedszkolach i szkołach może wręcz zaowocować „przewrotem” na miarę kopernikańskiego! Zgodnie z ideą WI praca z dziećmi w szkole powinna polegać na tworzeniu bogatego

(w sensie wielorakiej stymulacji) środowiska edukacyjnego, tj. takich warunków, które umożliwiają dzieciom manifestację WSZYSTKICH RODZAJÓW INTELIGENCJI; nie zaś – tylko inteligencji faworyzowanych w tradycyjnym systemie edukacji (tzw. inteligencji szkolnej).

A zatem w ramach realizacji Projektu tworzy się w klasie warunki do ujawniania inteligencji:

1.   Językowo-lingwistycznej 

2. Matematyczno – logicznej  

3.   Wizualno-przestrzennej    

4.   Muzycznej

5. Kinestetycznej (ruchowej)

6. Interpersonalnej (społecznej) 

7. Intrapersonalnej (refleksyjnej

8. Przyrodniczej

 

OPIS PROJEKTU :

Udział w projekcie „Pierwsze uczniowskie doświadczenia drogą do wiedzy” przyniósł następujące efekty:


1.
Uczniowie uczestniczyli w bardzo atrakcyjnych zajęciach; rozwinęli posiadane zdolności, umiejętności i inteligencje; odkryli dotąd nieznane talenty, zainteresowania; wzmocnili wiarę we własne możliwości; ćwiczyli inteligencje słabiej rozwinięte poprzez wykorzystanie  tych lepiej rozwiniętych; poznali ciekawe pomoce; rozbudzili ciekawość twórczą; pokonali lęki, tremę przed publicznymi występami; dali wiarę w sukces, pozytywną samoocenę; zmotywowali się do dalszych działań  poznawczych.


2. Nauczyciel poprzez realizację Projektu spojrzał inaczej  na własną pracę; uatrakcyjnił codzienne zajęcia; zdobył dodatkowe informacje o swoich uczniach; wzbogacił warsztat pracy; poznał ciekawą literaturę dotyczącą inteligencji; wzmocnił kontakty z rodzicami; realizował  innowacje poprzez uczestnictwo

w projekcie UE; pozyskał nowe, ciekawe pomoce dydaktyczne dla szkoły.


3. Rodzice natomiast uzyskali wiedzę na temat: „Inteligencji wielorakich” H. Gardnera poprzez uczestnictwo

w pokazie prezentacji multimedialnej; współtworzyli profil swojego dziecka poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania ankiety; zdobyli wiedzę na temat  tego, jakim potencjałem dysponuje ich dziecko; czynnie uczestniczyli w rozwoju dziecka; zdobyli wiedzę na temat tego, które umiejętności należy rozwijać, a które stymulować.

 

Efektem 50 godzin Projektu była klasowa prezentacja na temat” Muzyka jest wszędzie” przygotowana

i prowadzona przez realizatora II Edycji – Irenę Dreję. Zaproszeni na nią zostali: p. dyrektor Aleksandra Klimczewska oraz wszyscy rodzice pierwszoklasistów wraz z dziadkami. Obecna na Prezentacji była  również p. Edukator Projektu Ewa Fiedziukiewicz.


Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć