W roku szkolnym 2010/2011 nasza szkoła bierze udział w projekcie z Unii Europejskiej pt.:

"Pierwsze koty za płoty na drodze do Europy"

CELE:

·         zmniejszanie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych uczniów,

·         rozwój wybranych kompetencji kluczowych takich jak:

o       kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne,

o       kompetencje informatyczne,

·         poprawa jakość i efektywność procesu kształcenia poprzez doposażenie szkół w nowoczesne pomoce naukowo – dydaktyczne,

·         wzmocnienie zdolności uczniów do kontynuowania edukacji oraz do przyszłego zatrudnienia

Uzasadnienie powyższych celów: Uzasadnienie powyższych celów: Przystępując do projektu szkoła będzie pełniła rolę ośrodka kulturalnego zapewniającego uczniom darmowy dostęp do kół zainteresowań i kół kompensacyjno-wyrównawczych, ponieważ położenie szkoły na obrzeżach miasta Tychy i drogie koszty dojazdu oraz mała częstotliwość kursujących autobusów do centrum, utrudniają go w znacznej mierze. Uczniowie uzupełnią braki oraz rozwiną swoje zainteresowania w zakresie kompetencji matematycznych, technicznych, informatycznych i ekologiczno-przyrodniczych. Projekt ten to szansa dla nich na pełny rozwój i zmniejszenie dysproporcji w osiągnięciach edukacyjnych wynikających z tego, że większość uczniów naszej szkoły wywodzi się z rodzin rolniczych, posiadających skromne środki finansowe, niewystarczające do zadbania o wszechstronny rozwój dziecka. Są również rodziny, gdzie rodzice pracują w systemie zmianowym, co skutkuje tym, iż dzieci spędzają czas przy telewizorze lub tez pozbawione opieki przebywają na terenie osiedla narażając się na różne niebezpieczeństwa.
W szkole te dzieci będą spędzać bezpiecznie czas, ucząc się i bawiąc z rówieśnikami pod okiem doświadczonych pedagogów.

Zajęcia prowadzone w ramach projektu:

  • „Coś z niczego koleżanko i kolego”- koło ekologiczno-techniczne

W trakcie zajęć uczniowie poznają zagrożenia jakie niesie z sobą zaśmiecanie środowiska naturalnego oraz ekonomiczne proste sposoby wykorzystania surowców wtórnych oraz odpadów (plastikowych butelek, kartonowych pudełek, puszek po napojach, szklanych pojemników, itp.) do wykonania elementów dekoracyjnych, upominków, przyborów, podstawek, itp. Zajęcia te pozwolą na świadome rozwiniecie własnych zainteresowań i uzdolnień uczniów, jak również wdrożą uczestników do przedsiębiorczego rozumowania połączonego w rezultacie z ochrona środowiska.

  • „Z ekologia na Ty”- koło ekologiczne

Kształtowanie świadomości i postaw ekologicznych u dzieci. Rozbudzanie potrzeb kontaktu z przyrodą. Wyrabianie szacunku dla przyrody i jej piękna. Dostrzeganie zagrożeń ekologicznych. Wyrabianie nawyków ekologicznych typu: oszczędność materiałów, wody, prądu, wykorzystywanie surowców wtórnych, segregowanie odpadów. Poznanie sposobów ochrony powietrza, wody, lasów i zwierząt. Prowadzenie obserwacji z wykorzystaniem mikroskopów, lup: preparatów gotowych i przygotowanych samodzielnie.

  • „Z Pitagorasem na Ty”- koło matematyczne

Na zajęciach rozwijane będą zainteresowania matematyczne uczniów wykazujących uzdolnienia w tym zakresie. Uczniowie rozwiązywać będą zadania o podwyższonym stopniu trudności ( wykraczającym poza materiał programowy), a także rebusy i szarady matematyczne. Zajęcia przygotują uczniów do konkursu ogólnopolskiego- „Kangurek” i miejskiego- „Mistrz matematyki”.

  • „Przyjazny komputer uczy i bawi”- koło informatyczne

Na zajęciach uczniowie zapoznają się z programami Paint, Notatnik, Kalkulator, Word Pad, w obrębie których będą wykonywać prace plastyczne, literackie i proste obliczenia matematyczne. Poznają również bezpieczne i odpowiednie do ich wieku strony internetowe oraz zagrożenia jakie niesie z sobą korzystanie z Internetu.

  • „Z komputerem łatwiej i ciekawiej”- zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla kl. I-III

Na zajęciach uczniowie będą wyrównywali braki, powtarzali i utrwalali wiadomości z edukacji polonistycznej i matematycznej wykorzystując programy i gry multimedialne oraz  komputerowe. Poprzez zabawę będzie wspomagane kształcenie elementarne w zakresie czytania, pisania, liczenia i orientacji przestrzennej.